YogaMonks, en förberedelse av Hathayoga, utförd som en Vinyasa med en touch av Tai Chi.

Du kan praktisera YogaMonks både i veckoklasser eller som Sadhana, det vill säga daglig praktik.

YogaMonks yoga är tillåtande, lekfull och enkel samtidigt som den är djupgående och förbereder kroppen för vanliga yogapositioner. Det är en ny yogaform som med sina dynamiska rörelser får spänningar att släppa och kroppen att bli smidig.

YogaMonks huvudsyfte är att förlänga ryggraden, skapa utrymme mellan kotorna. Fram till min första kontakt med YogaMonks så var jag van att arbeta med och stretcha armar och ben för att nå fram till en yogaposition, nu är det istället ryggraden som jag jobbar med, de övriga lemmarna, armarna och benen liksom hamnar på plats efter att ryggraden gjort sitt.
Rörelserna förbättrar fascians/bindvävens möjlighet att glida sinsemellan, vilket upplevs som elasticitet. De här rörelserna påverkar den fysiska smidigheten, samtidigt som den är en viktig för informationsflödet i kroppen.

I YogaMonks så rör vi kroppen som en enhet. Musklerna är som sekundära hjälpredor. Så lite muskler som möjligt, ingen kontraktion, ingen isolerad muskelansträngning.
Och ändå… så effektiv, fascian (bindväven) är med, organen är med, diafragman är med, allt, hela du som en lekfull, smidig enhet. Och när YogaMonks är som bäst så befinner du dig i en rörelse av Yoga, ledd av Yogan.

”You don’t do yoga, yoga does you.”
citat av Jonathan Monks

Hur YogaMonks skapades
Ursprungligen så uppstod Yoga i Öst, där människorna hade en helt annan kultur av rörelse än vad vi i Väst är vana vid. Där skördades riset och maten både tillagades och intogs i sittande positioner.
För att våra kroppar på ett lika smidigt och lättsamt sätt ska nå fram i yogapositionerna så behöver vi i Väst förberedande övningar. Så tänkte Jonathan Monks, som skapade YogaMonks, för över 15 år sedan.

Jonathan Monks och Mithila Kara startade tillsammans Sadhanakurser år 2011, i både London och i Göteborg. Nu är YogaMonks metod av yoga organiserad och ledd av Mithila Kara i Göteborg, Sverige och på många olika ställen i världen.
Se även yogamonks.se

___________________________

Sadhana Daily Practice:

Sadhana är uppbyggd enligt YogaMonks principer, men till skillnad från veckoklasserna så är Sadhanas rörelser något enklare för att kunna praktiseras dagligen.

Med Sadhana, det var så allt började! Jag lärde känna mig själv på alla plan, såväl min fysiska kapacitet som min mentala och känslomässiga balans. Den dagliga disciplinen är en av nycklarna. Det är något speciellt med att yoga och/eller meditera några minuter varje dag. ”Daily does it” Citat Mithila Kara.

Välkommen till Sadhanagruppen, vi träffas i en sluten grupp 8 helger per år, 5 timmar per helg. Principen är två dagar i tät anslutning, helg eller vardagar.

Vi fyller våra timmar med yoga, meditation och andningsövningar. Med daglig praktik så skapar du förutsättningar för att må bra i vardagen. Varmt välkommen.

Anmälan sker till: info@yogacorner.se

Det finns också mer att läsa om Sadhana på YogaMonks hemsida.

Det är först när du släpper kraven på hur långt du vill nå, som du har möjlighet att nå ännu längre.